6 tips til å rangere i SearchGPT

Publisert:

SearchGPT

OpenAI har lansert SearchGPT som gjør at ChatGPT søker på internett før de gir deg svaret. Og selv om det er mange likheter mellom et vanlig søk på Google, og svarene man får i SearchGPT, er det likevel noen forskjeller dere bør vurdere å implementere.

1. SearchGPT bruker Bing til søk

Det aller første du bør vite er at SearchGPT bruker Bing som søkemotor. Selv har ikke vi i Good Morning vært så opptatt av Bing de siste årene, men nå som ChatGPT benytter seg av denne søkemotoren, er dette absolutt noe vi vil vie mer oppmerksomhet til.

Så første tips er å børste støvet av Bing Webmaster Tool, og se at nettsiden din rangerer godt i denne søkemotoren.

2. Kom fort til poenget. Og skriv enkelt

Det kan virke som at SearchGPT favoriserer innhold som kommer fort til poenget. Altså at de høyt oppe i artikkelen summerer opp svaret til en tenkt søkefrase. Så kan dere heller fortsette å argumentere for oppsummeringen lengre ned.

En annen ting vi ser er at det lønner seg å bruke enkelt språk. Mulig det er fordi internett som oftest brukes til å finne informasjon, og brukeren ønsker å konsumere innhold på enklest mulig vis.

Litt trist spør du oss, som liker å lage nettsider og tjenester som inspirerer og underholder når man konsumerer innhold.

3. Legg ved statistikk

Hvis siden din skal gi svar på noe, kan det lønne seg å inkludere statistikk som støtter opp svaret. Det trenger ikke være din egen data, men du må i det minste referere til, og lenke til, en nettside som har statistikk.

Så hvis du har innhold der svaret på en søkefrase kan støttes opp med statistikk, husk å inkludere dette.

4. Vis til egen erfaring

Det kan virke som at SearchGPT favoriserer innhold som viser til egen erfaring innenfor det brukeren har søkt etter.

Så hvis noen spør om hva som er best av Craft CMS og Wordpress, og dere har erfaring med begge CMS-ene, bør dere få med noe tekst som viser at dere har jobbet med begge, og hva deres tanker er rundt valg av CMS.

5. Bruk Schema (strukturert data)

Schema er strukturert data som hjelper søkemotorene å forstå kontekst og innhold. Hvis dere har mulighet for å bruke Schema, noe vi også anbefaler på generelt grunnlag, bør dere ta dette i bruk. Les mer om hva Semrush sier om Schema.

6. Få et mediahus til å skrive om dere

SearchGPT, som eies av OpenAI, har gjort flere avtaler med store mediehus. Det betyr at innhold de publisereres går rett inn til OpenAI sine systemer. Det betyr videre at hvis dere blir nevnt, og aller helst får en lenke, vil OpenAI vite om dere. Og det skal visstnok kunne bidra til at SearchGPT nevner din nettside ved søk.

Om dette gjelder norske mediehus vet jeg ikke helt, men snøballen ruller, og det er vel bare et tidsspørsmål før alle mediehus pumper data direkte inn til OpenAI sine datakilder.

Konklusjon

De aller fleste bedrifter i Norge har mer enn nok med generell SEO, og den generelle regelen om å lage innhold målgruppen din ønsker å konsumere, gjelder fortsatt i aller høyeste grad. Men det skader ikke å implementere noen av disse tipsene når dere lager innhold.

Lykke til med innholdsproduksjonen.