Førsteinntrykket betyr alt på nettsiden din

Marcus Strömberg

Publisert:

UX
UI
Nettside
Konvertering

Forskning viser at førsteinntrykket av nettsiden din kan dannes i løpet av så lite som 50 millisekunder etter et besøk. Det betyr at vi må fange interessen til besøkende allerede i de første sekundene. I denne artikkelen vil vi fokusere på hvordan du gjør et godt førsteinntrykk, hvordan du stopper kundene dine fra å vandre til konkurrenter og vi skal se på noen interessante statistikker fra den siste rapporten fra Hotjar.

Hvorfor er førsteinntrykket viktig?

Førsteinntrykket er kritisk fordi det er det øyeblikket vi danner våre første meninger, i dette tilfellet en nettside. Akkurat som du har som mål å gjøre et positivt inntrykk i et møte med kundene dine, bør nettsiden din ha som mål å imponere kundene dine.


I Hotjars siste rapport "Coming in hot" kan vi se statistikk hvor viktig det er med en god første opplevelse:

  • 64% avgjør om en nettside har informasjonen de trenger i løpet av få sekunder
  • 71% sier at det første inntrykket de får fra en bedrifts nettside påvirker deres merkevarelojalitet
  • 79% sier at relevante bilder får dem til å klikke til flere sider
  • 99% forventer en sømløs opplevelse på tvers av plattformer
  • 93% vil heller bytte til en annen nettside enn å håndtere trege lastetider

Å sørge for at du gir brukerne dine et godt førsteinntrykk og en minneverdig opplevelse er en investering for din bedrift. Å unngå det vil bare føre til færre kunder og gi konkurrentene mer trafikk og en fordel i det lange løp.

Sikre førsteinntrykket - Above the fold

Når du skal selge noe, er det viktig å fokusere på det som er i det for kunden. Dette er spesielt viktig "above the fold", området øverst på siden som er synlig uten å scrolle. Her bør du bruke god kommunikasjon kombinert med et visuelt tiltalende førsteinntrykk. Men det som gir et godt førsteinntrykk for én bedrift, er ikke nødvendigvis det samme for din bedrift.


De grunnleggende elementene å ha "above the fold":

  • Verdiforslag - Hva lover du å hjelpe dem med?
  • Sammendrag – Hva er ditt produkt eller tjeneste?
  • CTA (Call To Action) – Hvordan kan dem raskt få det de trenger?
  • Bilde eller video – Skap en følelse som de kan forholde seg til
  • Navigasjon - Enkel navigering

Kombinasjonen av disse elementene varierer avhengig av siden som utformes. For en førsteside kan en bredere tilnærming være passende, mens en produktside kan fokusere mer på spesifikke funksjoner. Men bare fordi vi tar sikte på å fange de besøkendes interesse og engasjement "above the fold", betyr det ikke at de resterende delene av siden eller andre sider på nettsiden din er mindre viktige.

Landingsside for Switchr med alle kritiske elementer synlig "above the fold", tydelige CTA, USP-er (Unique Selling Points) og tilgang til rask navigering.

Eksempel på en produktside for Utviklingsfondet. All informasjon for å gjøre en kjøpsbeslutning tilgjengelig akkurat da og der for kunden.

Dårlig design kan koste deg kunder

Det er viktig å unngå å overvelde brukerne dine med for mye informasjon på en gang. Forskning viser at omtrent 95% av brukerne foretrekker nettsider som ikke er rotete. Dette betyr at vi ønsker å oppnå et pent og rent design som er gjennomtenkt og fokusert på å hjelpe dine besøkende med å løse problemene deres.

Hotjars siste rapport om brukeratferd viser tydelig at layout og lesbarhet er av stor betydning.

  • 95% av besøkende bryr seg om hvordan innholdet ditt er strukturert
  • 85% av de besøkende sier at kortfattede overskrifter oppmuntrer til ytterligere interaksjon
  • 83% vil ikke engasjere seg videre dersom enkel informasjon ikke er gitt

Fornøyde besøkende = Fornøyde resultater

Hvorfor en bruker kan velge eller ikke velge å kjøpe av deg er avhenger av mange faktorer. Men uansett om du selger et produkt eller en tjeneste vil vi at vårt design skal øke sjansene for konvertering. Og det betyr å sørge for at de besøkende får en god opplevelse og førsteinntrykk.

Studier har funnet at følgende årsaker fører til en høyere utgangsrate (bounce rate):

  • Hvis de ikke finner produktpriser innen 3 klikk
  • 83% på grunn av mangel på enkel informasjon
  • 76% på grunn av vanskeligheter med å navigere på siden
  • 92% sier at en rotete nettside får dem til å velge en konkurrent
  • 74% forlater vanligvis siden når de møter unødvendige pop-ups

Forsideeksempel på "above the fold" av Zaptec's nettside. Før brukeren scroller videre har vi koblet produktet til et miljø brukeren kan identifisere seg i, utløser følelser og gir rask tilgang til å identifisere hvilken lader de trenger, og de viktigste sidene tilgjengelig for brukeren i headeren.

Optimalisering av nettsiden din er en pågående prosess

Å optimalisere nettsiden din og opprettholde relevansen for brukerne dine er en kontinuerlig oppgave. For å øke konverteringene, enten du selger produkter, ønsker at de registrerer seg på et nyhetsbrev, eller kontaktforespørsler, må du kontinuerlig spore, analysere og forbedre nettsiden din ved å bruke verktøy som:

  • Hotjar for å spore brukermønster
  • Plausibel eller GA4 for å analysere trafikk
  • AttentionInsight for heatmap-analyse av wireframes/designendringer
  • Google Tag Manager, GA4 og UTM for å spore hendelser og innkommende trafikk
  • Brukerundersøkelser
  • SEMrush for å øke relevant trafikkvolum

AI generert varmekart brukt i designfasen for en landingsside. Ved å bruke AI-varmekart i designfasen kan vi ta beslutninger som er mer sannsynlig å tilfredsstille brukeren fra starten

Google-undersøkelse implementert på en nettside for å analysere kundetilfredshet og inntrykk av deres opplevelse på nettsiden

Konklusjon

Det er viktig å skape et sterkt førsteinntrykk på nettsiden din. Det handler om å raskt vise verdi og klarhet i det øyeblikket noen besøker siden din. Designet skal være rent og greit, med fokus på enkel navigering og rask tilgang til informasjon, siden disse faktorene er nøkkelen til å holde besøkende engasjert og interessert i det du har å tilby.

Regelmessige oppdateringer og gjennomtenkt analyse av brukermønster ved hjelp av verktøy som Hotjar, Plausible eller GA4 er avgjørende. De hjelper deg å forstå kundene dine og holde tritt med forventningene og forbedre der det er nødvendig. Å investere i nettsidens førsteinntrykk sikrer ikke bare en behagelig opplevelse for besøkende, men bidrar også til å konvertere dem til lojale kunder.