Good Morning feirer 1 år. Eirik oppsummerer 2024
Publisert:
Da vi startet nye Good Morning i desember 2023 var jeg spent, men ganske trygg på at dette skulle gå bra. 12 måneder er gått, hva er status nå?
En dør stenges, en ny åpnes
Da min forrige arbeidsgiver måtte melde oppbud, reagerte jeg kjapt, og fikk med meg Caspar, Marcus og Marius på ideen om å starte et nytt selskap.
Vi skulle gå back to the roots, og gjenskape Good Morning, et digitalbyrå med fokus på godt håndverk.
Vi skulle drive lønnsomt og holde oss til det vi følte vi behersket godt, nemlig det å hjelpe merkevarer å utnytte digitale flater for å skape vekst.
Setup av nye Good Morning
Da selskapet var stiftet, måtte vi lage en setup. Heldigvis hadde vi flere års erfaring, både på fagfeltet vårt, men også hvordan man rigger et selskap.
Kjørereglene landet vi kjapt:
- vi møtes i Oslo tirsdager og fredager. De andre dagene jobber vi hjemme
- vi har to faste 30-minutters statusmøter i uken
- vi bruker Google som plattform for e-post, video og filserver
- vi kommuniserer via Slack
- vi samhandler via Basecamp
- vi fører timer på Harvest
- vi bruker Fiken og Folio til bank og regnskap
Hjelp, vi trenger newbiz
Heldigvis ble alle digitalkundene fra det gamle byrået med oss videre. Dette gav oss økonomisk trygghet som gjorde det lettere for oss.
Men samtidig trengte vi nye kunder.
Og newbiz og salg er ikke min sterkeste side 😬
Så vinteren 2024, mens vi ferdigstilte noen prosjekter, funderte vi mye på hvordan vi skulle skaffe oss disse nye kundene.
Vi prøvde noen halvveise tiltak med annonsering på Facebook og LinkedIn. Men det fungerte rett og slett dårlig. Facebook traff for bredt, og LinkedIn ble for dyrt.
Vi startet også en YouTube-kanal der vi hadde ukentlige episoder. Selv om jeg personlig har veldig troa på det formatet, så lyktes vi ikke helt, og vi la ned etter 12 episoder.
YouTube ble erstattet med podcast i høst, og vi har nå episoder annenhver uke. Foreløpig er responsen sånn passe, men vi har bestemt oss for å stå i det, og heller ta en vurdering lengre frem i tid.
Det som derimot har fungert godt, var å oversette vår egen nettside fra engelsk til norsk. Dette ble gjort ene og alene for å rangere i søk, noe vi føler vi har lykkes bra med.
Men til syvende og sist har vi lykkes med å få nye kunder i 2024. Vi er rett og slett fornøyd.
Hvor kommer disse kundene fra? Det enkle svaret er nettverk. Folk jeg hadde en relasjon til for endel år siden har tatt kontakt, som igjen har ført til nye prosjekter.
Men hvis vi ser enda nærmere på det, er det flere faktorer jeg tror er grunnen til at vi har lykkes med newbiz i 2025:
1. Fokus på kundene vi har
Vi har svært høyt fokus på det å gjøre kundene fornøyde. Det er ikke noe jeg bare sier, men det at kundene liker å jobbe sammen med oss, og er fornøyd med det vi leverer, er noe som gjennomsyrer arbeidsmetodikken og tankesettet vårt. Har vi fornøyde kunder, blir vi anbefalt til deres nettverk.
2. Grip muligheten
Noen ganger kommer vi over prosjekter som har potensial til å vinne priser. De kommer ikke ofte, men når det skjer, griper vi muligheten med begge hendene. Konsekvensen er at vi bruker mer tid enn det kunden ønsker å betale, men det er greit. Hvis vi lykkes, genererer det oppmerksomhet som er umulig å skape med vanlig innhold og annonsering.
3. Lag innhold
Vi lager innhold. Vi gjør podcast, skriver artikler til vår egen nettside, og ikke minst, vi skriver kronikker som av og til kommer ut på Kampanje og KOM24. Spesielt det siste tror jeg er viktig. Kampanje og KOM24 blir lest av mange tusen bransjefolk som ikke følger Good Morning.
Visjoner, ambisjoner og vekst
Da jeg var med å starte den originale Good Morning i 2009 var det store planer. Vi skulle erobre verden, vi skulle vokse, og vi skulle på et tidspunkt ha kontor i New York.
Det var store drømmer (og sable gøy også), men disse drømmene fører også med seg noen ulemper. Plutselig er man tvunget til å gå gjennom en masse strategiprosesser for å finne ut hvordan man skal klare å oppnå alt dette.
Alt dette er scrappet nå. Vi har ingen visjoner. Ingen misjon. Ingen strategi.
All vår tid går til å gjøre en best mulig jobb på de prosjektene vi har akkurat nå.
Det er litt banalt. Men det enkle er ofte det beste.
Spesielt for et bittelite byrå med fire samkjørte og erfarne ansatte.
I sommer spurte Helge Onsum hva som var planen. Vokse? Bli oppkjøpt? Slå oss sammen med noen?
- Jeg aner ikke, svarte jeg.
For jeg gjør virkelig ikke det. Alt jeg vet er at det er veldig viktig at de prosjektene vi lanserer i Q1 blir så bra som de kan bli. At UX-en er god, at det ser bra ut og er bugfri, og at kundene opplever CMS-et som enkelt å arbeide med.
Og like viktig. At de andre kundene våre, som spør om mindre oppdateringer her og der, opplever oss som påskrudd, pålitelige og dyktige.
HurryUp, vår egen app
Som oftest jobber vi på prosjekter med kundene våre. Men det har likevel sneket seg inn et eget prosjekt vi selv eier.
HurryUp heter det. Navnet er jeg ikke helt happy med, men det ble som det ble. Vi rakk ikke gå flere runder på det før vi måtte lansere til sykkelsesongen 2024.
HurryUp er en treningsplattform. Litt som Strava, bare veldig, veldig mye mindre. Og litt annerledes siden den fokuserer på et område som Strava ikke dekker.
I HurryUp får du en toppliste basert på dine presentasjoner på flere segmenter, og ikke bare ett og ett. Det var grunnkonseptet i sin reneste form, men vi har nå i høst lansert flere features, blant annet en ny type konkurranse for å se hvem som tilbakelegger flest kilometer på enten ski, sykkel, løping eller svømming.
Vi har fått gode tilbakemeldinger på tjenesten, og vi er selv aktive brukere. Så jeg er spent på veien videre for HurryUp.
Hurra, vi vant priser igjen
I 2024 har vi vært så heldige å vinne flere priser med nettsiden for Zaptec. Spesielt ærverdige Site of the day på Awwwards er noe vi er stolt av.
Man må faktisk tilbake til 2022 sist gang et norsk byrå vant prisen, og det er kun 5 norske vinnere de siste 6 årene.
Her er oversikten over alle norske Site of the Day på Awwwards.
Og vi føler oss ikke ferdig. Vi ønsker å vinne neste år også. Så hvis noen kunder sitter med ambisjoner om å lage noe skikkelig smashing, ta kontakt. Vi skal i alle fall ikke være noen brems på de ambisjonene 👊
Men som jeg touchet innpå litt lengre opp. Høyeste prioritet er alltid å lage noe som er bra for kunden. Det vil igjen si å lage noe som er bra for kundens kunde.
Bursdagsfeiring i Spania
I november dro vi til Spania for å feire at vi fyller ett år. Dette var absolutt ett av høydepunktene i år, og det er utrolig hvor digg det er å komme seg litt bort sammen med teamet. Vi bodde i en liten beach town som heter Moraira, hvor vi hadde vårt eget hus.
Der fikk vi både jobbet litt, men fremfor alt fikk vi gjort en hel del sosiale aktiviteter som aldri rekker, eller får prioritert her hjemme.
Så planleggingen av neste års tur er allerede i gang. Vi gleder oss.
Men tjener dere penger da?
Da vi startet Good Morning for ett år siden, var det jo et ønske om at selskapet skulle tjene penger. Det sier seg selv jo.
Og det har gått bra. Nå er ikke desember fakturert, men vi ligger an til litt over 20% resultat på omsetningen.
Økonomien er noe vi følger nøye, og alle har eierskap til at vi tjener penger (skulle bare mangle siden vi eier 25% hver). Vi har også lagt opp til at alt vi tjener over våre faste kostnader hver måned, går rett til sparing.
40% setter vi på høyrente på 4,5% rente i Folio, mens 60% går inn på Nordnet Teknologi Indeks og Nordnet Global Indeks.
Foreløpig har vi vært heldig med avkastningen på disse fondene, men vi følger nøye med hvis teknologiboblen skulle sprekke, eller markedet får en rotasjon mot andre sektorer.
Gleder meg til 2025
Om få dager er det juleferie. Og jeg kjenner jeg gleder meg allerede til 2025. Det er tre større prosjekter som lanseres i Q1, og jeg er generelt veldig positiv til 2025.
Vi har ingen konkrete planer. Vi fire skal bare bli enda bedre på det vi gjør i dag. Vi skal automatisere mer, utforske AI mer, og generelt levere litt høyere nivå over hele fjøla.
Men fremfor alt, skal vi gjøre alt vi kan for at kundene vi allerede jobber med er fornøyde med at de valgte Good Morning som samarbeidspartner.
God jul og godt nyttår 🎅🎄