Hvorfor du trenger en digital brandguide

Marcus Strömberg

Publisert:

Design
Markedsføring

Merkevarehåndbok, merkevareguide, designsystem eller brandguide. Uansett hva du kaller det, er det et must for selskaper som investerer i merkevarebygging. Men hvordan gjør du disse ressursene enkle å bruke? Hvis du fortsatt stoler på PDF-filer eller en Dropbox-lenke fylt med spredte filer, er det på tide å revurdere tilnærmingen din.

Fordeler med å ha en digital brandguide

Når du trenger sist oppdatert godkjente logo, er det bare å kontakte byrået ditt, ikke sant? Hvorfor skal vi bruke mer tid og penger på en brandguide? Vi har allerede en visuell identitet.

Men hva skjer når selskapet vokser? Du øker antall ansatte i både markeds-, design- og utviklingsavdelinger. Hvordan klarer du å bygge en konsekvent merkevare i et slikt scenario?

En digital brandguide sentraliserer merkevareressurser, retningslinjer og maler i et enkelt, tilgjengelig knutepunkt. I motsetning til statiske PDF-guider og filer på Dropbox, sørger en digital brandguide for at alle, både interne og eksterne samarbeidspartnere, holder seg oppdatert og konsekvente på tvers av alle kanaler.

Enkelt sagt, det sparer deg tid, penger og gir konsekvent merkevarebygging.

Eksempel på første side til en digital brandguide.

Nyttig for mer enn bare logoer og bilder

Like mye som en digital brandguide hjelper designere og utviklere, hjelper det markedsavdelingen like mye, hvis det er satt opp riktig. For eksempel, for en som jobber mye med influencere og sosiale medier, kan du lage en egen seksjon hvor du enkelt kan finne og laste ned all informasjon i form av språk og tonalitet, budskap, video, bilder og andre ressurser. Her kan du lage retningslinjer om hva som kan formidles, hvordan det skal formidles og visuelt vise hvordan ulike ressurser kan og ikke kan brukes.

Øker effektiviteten både internt og eksternt

Hvor mange e-poster har du sendt frem og tilbake både internt og til eksterne samarbeidspartnere angående at det ene eller andre ikke følger merkevarens retningslinjer. Og hvor mange ganger endres ikke noe som så blir glemt fordi noe viktigere dukket opp. Det er her en digital brandguide kommer inn i bildet og hjelper alle avdelinger i selskapet til å være konsekvente ved å gjøre alt tilgjengelig gjennom en nettside. Tilgjengelig online, når og til hvem du vil.

Interne fordeler:

  • Merkevareteam: Sentraliserte ressurser sikrer samsvar og konsistens på tvers av alle kanaler. Raske oppdateringer og sømløst samarbeid.
  • Designteam: Designere får tilgang til tilpassbare maler og ressurser, noe som effektiviserer den kreative prosessen.
  • HR-avdeling: HR kan effektivt integrere nye ansatte med enkel tilgang til merkevareveiledninger, og sikre konsistent intern kommunikasjon og merkevareforståelse.
  • Utviklere: Gir klare retningslinjer for å opprettholde merkevarekonsistens på digitale plattformer, noe som letter samarbeidet med designteamene.
  • Markedsføringsteam: Sentraliserte ressurser og godkjenning av markedsføringsmateriell sikrer merkevarekonsistens.

Eksterne fordeler:

La oss si at du ansetter et nytt reklame- og designbyrå for å lansere noen nye kampanjer. Dersom all kommunikasjon angående merkevaren skal gjøres manuelt, via e-post, vil det koste deg mange unødvendige timer. Det er her den digitale brandguiden kommer inn og overtar nesten all kommunikasjon. Alt du trenger å gjøre er å gi den som trenger tilgang en URL og muligens passord.

Eksempel på en side som beskriver fargeskalaer og hvordan de skal brukes

Eksempel på en enkel bildebank

Hvilken plattform bør jeg bruke?

Dette er et spørsmål som har flere svar, og hva som avgjør hvilken løsning som er best avhenger av hvilke behov du har. Trenger du en enkel brand guide som kun beskriver din visuelle identitet, sammen med litt tekst og bilder, finnes det tjenester som tilbyr kostnadseffektive løsninger for dette. Hvis du derimot trenger et mer avansert system som også kan inkludere bruk av et Digital Asset Management (DAM) system, som lar deg lagre, organisere, administrere og dele digitale filer og ressurser, blir det raskt et mer avansert oppsett og større kostnader.

Det finnes et hav av ulike løsninger der ute og for å velge en løsning som passer både nå og som kan skaleres opp i fremtiden, kan det være både tids- og kostnadseffektivt å konsultere noen som har erfaring og kunnskap om hvordan dette gjøres mest effektivt for dine behov.

Konklusjon

Med andre ord, det finnes mange gode grunner til å utvikle en digital brandguide. Ved å benytte et digitalt system kan du starte smått og gradvis utvide med mer innhold etter behov. Dette gjør at du kan maksimere verdien av investeringene i din merkevarebygging. Hvis du er interessert i å lære mer om hvordan en digital brandguide kan være til nytte for deg, ta gjerne kontakt med Marcus Strömberg, så ser vi nærmere på hvordan vi kan hjelpe deg.