Ikke stol på tallene i Meta Business Manager

Eirik Fjellaksel

Publisert:

Meta Ads
Plausible
Conversion

Vi har nå kjørt annonsering på Facebook og Instagram i en måneds tid for sport tech plattformen vår, HurryUp. Heldigvis er tallene bedre i virkeligheten enn det Meta Business Manager rapporterer.

I mai har vi en kampanje med 13 annonser, fordelt på 6 annonsesett, hvor målet er konverteringer. I vårt tilfelle betyr konvertering at noen oppretter en konto på HurryUp.

Og for at Meta skal kunne vite hvor mange som oppretter konto, har vi lagt til Meta sin pixel.

Vi har fulgt tallene så å si daglig inne på Facebook Business Manager for å se hvordan det går. Og spesielt Cost per acquisition (CPA) er viktig for oss. Den forteller oss jo hvor mye det det koster for at en person skal opprette en ny konto.

Men tallene vi får inne i Meta Business Manager stemmer jo ikke. De bommer grovt. Heldigvis får vi si.

Riktig tall fra Plausible

På nettsiden bruker vi Plausible til å måle trafikk. Det er en slags light-versjon av Google Analytics, men som er helt uten cookies, og får med seg all trafikk.

Den får også med seg UTM-tagging som er lagt på annonsene slik at vi kan spore hvor mange som oppretter konto via annonsene.

Når vi sammenligner tallene til Meta Business Manager og Plausible, ser vi at Business Manager kun registrerer 53% av de faktiske konverteringene.

Hadde vi ikke hatt Plausible, så hadde vi kanskje stoppet annonseringen på Facebook og Instagram, da vi trodde at Cost per acquisition (CPA) var for høy.

Men i realiteten så funker jo annonsene veldig bra og kostnaden for at noen skal opprette en ny konto på HurryUp er jo bare halvparten av det vi trodde.

Les også: Hvorfor Plausible kan være et bedre alternativ til Google Analytics