Podcast E01: Slik endres søk på internett

Publisert:

AI Search
Social search

Søketjenester er i stadig endring, og med AI i front endres måten vi finner informasjon. I vår podcast diskuterer vi fremtidens søk.

En podcast om digitale kundereiser, design, teknologi, AI og markedsføring.

I denne episoden diskuterer vi hvordan søk på internett er i ferd med å endres med fremveksten av kunstig intelligens.

Vi ser nærmere på plattformer som Google AI Overview, Perplexity, SearchGPT og Apple Intelligence. I tillegg vil vi utforske hvordan søk via sosiale medier som TikTok, YouTube og Instagram påvirker måten vi finner og deler informasjon.

Lytt til episoden på Spotify, Apple Podcast eller Pocket Casts.

Tall og fakta

Undersøkelse fra Internet Foundation 2018 (SE)

  • 98–99 prosent av svenske internettbrukere i alderen 16–65 år brukte Google.

  • Bruken var størst i aldersgruppen 16–25 år, hvor 74 prosent brukte Google daglig.

Studie av Forbes Advisor, med 2000 deltakere

  • Generasjon Z (1997-2006): 46 % bruker primært sosiale medier som søkemotor

  • Millennials (1981-1996): 35 % foretrekker å bruke sosiale medier som søkemotor

  • 64 % av generasjon Z bruker tradisjonelle søkemotorer for å søke etter merkevarer, mens 94 % av Baby Boomers (1946-1964) bruker tjenester som Google for dette.

  • 57 % av de som deltok i studien sier de bruker YouTube på samme måte som de bruker Google. Alt fra opplæringsprogrammer til oppdateringer innen sport.

Markedsandeler for søkemotorer

  • Google 90,68 %

  • Bing 3,23 %

  • Yahoo 3,17 %

  • Naver 0,48 %

  • DuckDuckGo 0,35 %

AI chatbots markedsandel

  • ChatGPT 59,4 %

  • Microsoft copilot 14,4 %

  • Google Gemini 13,6 %

  • Forvirring 5,5 %

  • Claude AI 2,8 %

Google-historikk i søkeresultater

  • 1998: Google er grunnlagt og består av en liste med blå lenker

  • 2000: Google lanserer AdWords, som revolusjonerer nettannonsering

  • 2001: Google overtar Altavista for å bli verdens mest brukte søkemotor. Google Bilder lansert, separate bildesøkeresultater.

  • 2004: Google blir et allmennaksjeselskap og lanserer Gmail

  • 2005: Google lanserer Local Business Center (senere Google Business) og Google maps

  • 2006: Kjøper YouTube for 1,65 milliarder dollar

  • 2007: Universelle søkelanseringer, blandede resultater (bilder, video, nyheter) i SERP.

  • 2009: Rich Snippets introduseres, som viser ekstra informasjon i søkeresultatene.

  • 2011: Google+-innhold begynner å vises i søkeresultater. Den introduserer også Panda-oppdateringen i et forsøk på å eliminere black hat SEO.

  • 2012: Kunnskapskarten introduseres, og viser faktabokser ved siden av søkeresultatene.

  • 2013: Hummingbird-oppdateringen forbedrer semantisk søk.

  • 2015: Implementerer RankBrain, AI-systemet for å forstå søkehensikten. I tillegg til at Google blir omorganisert under morselskapet Alphabet Inc.

  • 2016: Google begynner å prioritere mobilvennlige nettsider. Utvidede tekstannonser introduseres i AdWords.

  • 2018: Videobiter blir mer fremtredende i søkeresultatene.

  • 2020: Introduserte Google Core Web Vitals som gir signaler om kvaliteten på et nettsted

  • 2021: Vi introduserer Passasjerangering som hjelper deg med å finne den mest relevante delen av en nettside, selv om det bare er en liten del, for å bedre svare på det spesifikke spørsmålet ditt. I tillegg til å rulle ut Page Experience-oppdateringen, som fokuserer på brukeropplevelse.

  • 2023: Google feirer 25 år som en ledende søkemotor. Search Generative Experience (SGE) er testet, AI-genererte svar i SERP og Continuous Scroll er implementert for mobilsøk.

  • 2024:Begynner Tiktok å bli inkludert i videosnutter. Google har også gjort flere oppdateringer som å vise mer innhold som folk virkelig finner nyttig og mindre innhold som føles som om det ble laget bare for å gi gode resultater på søk