SEO med SEOmatic

Marius Ylven Westgaard

Publisert:

SEO
Craft CMS

Vi har nettopp laget en fantastisk nettside, alt er på plass, og vi er alle ivrige etter å lansere den. Men hva hjelper det hvis ingen finner den? Når vi håndterer SEO i Craft CMS, har vi valgt SEOmatic-pluginen. Det er et litt dyrere alternativ, men funksjonaliteten veier opp for det.

Hva er SEO?

SEO, eller søkemotoroptimalisering, er prosessen med å optimalisere synligheten og rangeringen av en nettside i søkemotorer. Når det gjelder SEO, er det mange aspekter å vurdere, som:

  • On-page SEO
  • Off-page SEO (for eksempel lenker fra andre nettsider, osv.)
  • Teknisk SEO

Vi vil fokusere på teknisk SEO og on-page SEO, hvor den tekniske delen blant annet involverer å ha nødvendige metakoder og metadata om innholdet på den aktuelle siden, og å inkludere riktig strukturert data.

On-page-delen innebærer å lage godt innhold med god struktur, bruke nøkkelord og andre strategier for å øke rangeringen og sjansen for at folk klikker på lenken din i søkemotorens resultatside (SERP).

Hva er SEOmatic?

SEOmatic er en plugin for Craft CMS, som er utviklet for å håndtere teknisk SEO på hver side den brukes.

SEOmatic lar oss legge til et SEO-felt på hver CMS-oppføring, for å finjustere hva søkerobotene leser (tenk på en edderkopp som kryper gjennom alt innholdet på nettet), og optimalisere det for dem, for å øke nettsidens synlighet og rangering.

  • God SEO er avgjørende for de fleste virksomheter, og vil øke:
  • Nettsidetrafikk (mer synlighet gir mer trafikk)
  • Kostnadseffektivitet (organisk trafikk er gratis)
  • Troverdighet og tillit (høyere rangerte nettsider gir bedre pålitelighet i brukernes øyne)
  • Bedre brukeropplevelse (raskere sider gir bedre brukeropplevelse)
  • Og selvfølgelig den konkurransefordelen ved å være på toppen av søkemotorens resultatside (SERP)

Hvordan SEO fungerer

Google (og Bing, Yahoo, ++) bruker komplekse algoritmer for å finne relevant og kvalitetsinformasjon for dine søk.

De bruker crawlere/boter for å skanne nytt og oppdatert innhold på nettet. Disse dataene blir deretter indeksert (strukturert og lagret i søkemotorens database).

Når en bruker utfører et søk, prøver søkemotoren å finne den mest relevante informasjonen fra indeksen og rangerer resultatene basert på mange forskjellige faktorer som:
  • Relevans (nøkkelord, innholdskvalitet)
  • Brukeropplevelse (sidehastighet, mobilvennlighet, nettstedstruktur)
  • Autoritet og tillit (tilbakekoblinger, domeneautoritet og merkevaresynlighet på nettet)
  • Søkeintensjon (informasjonssøk, navigasjonssøk, transaksjonssøk)
  • Og mer...

SEOmatic i Craft CMS

Når vi implementerer SEOmatic i våre prosjekter, legger vi til en egen fane kalt SEO på alle oppføringer (som krever det). Dette gjør det tydelig hvor du kan jobbe med og finjustere SEO på hver enkelt oppføring.

God SEO som standard

Vi setter det vanligvis opp slik at innhold fra oppføringen selv brukes som standard, for å få det til å se bra ut fra starten av, og være tilpassbart ved behov.

For eksempel har vi ofte hero-seksjoner på våre sider, med en tittel, bilde og tekst. Alle disse vil bli definert som standardverdier for metakoder.

I SEO-fanen kan du overskrive dette for å få mer kontroll over hva som vises i søkemotorens resultatside (SERP) og ved deling på sosiale medier.

Strukturert data

Strukturert data er små kodebiter som legges til HTML-koden, som søkemotorer leser for å bedre forstå innholdet på siden.

Noen av fordelene er “rich results,” som gir en ekstra dimensjon til søkeresultatelementene. For eksempel kan en nettside vises på en mer visuelt tiltalende måte med interaktive elementer eller bare mer informasjon.

Noen rich results inkluderer karuseller, FAQ-accordions og spørsmål og svar.

Med SEOmatic kan den globale strukturerte dataen (nettstednavn, entitetsinformasjon, organisasjonsinformasjon) redigeres fra administrasjonspanelet. Hvis det er annen strukturert data vi ønsker å legge til på en oppføring, kan vi legge til dette programmatisk.

Eksempel på Featured Snippet. Dette vises over betalt annonsering.

SEO-forhåndsvisning

Når du jobber med SEO, er det alltid bra å visuelt se endringene du har gjort. Du kan alltid se forhåndsvisningene av oppføringene på høyre side av hver oppføring:

Støtte for både sammenkoblet og headless oppsett

En mer teknisk aspekt ved pluginen er at den fungerer med både sammenkoblet og headless oppsett. Dette betyr at vi kan kjøre SEOmatic på våre nettsider som bruker både Craft CMS og Next.JS som frontend-teknologi, samt kun Craft CMS med en enklere Twig frontend.

Nettsidekart

SEOmatic håndterer også nettsidekart, som er viktige for at søkemotorer skal kunne finne alt innholdet ditt.

I SEOmatic kan du velge å skjule en oppføring fra søkemotorer (ved å bruke noindex-innstillingen), noe som selvfølgelig også vil skjule oppføringen fra nettsidekartet.

Alt i alt er SEOmatic et flott alternativ for å håndtere SEO på nettsiden din!