Slik bruker vi AI-agenter i Good Morning

Eirik Fjellaksel

Publisert:

AI Agenter

Internett er full av buzz-ord rundt AI og det er ikke måte på hvor mange som oppfordrer deg til å hoppe på AI-toget før det er for sent. Men hvor er dette toget, og hvordan hopper jeg på? Her er en “how-to” artikkel på hvordan vi bruker AI i Good Morning.

I Good Morning lager vi nettsider og applikasjoner, og selv om vi implementerer flere AI-tjenester til løsningene vi lager for kundene våre, er det det ikke det vi skal se på nå. Her skal vi se hvordan vi som byrå bruker AI for å automatisere interne prosesser rundt salg, research og markedsføring.

Det er det vi kaller AI-agenter.

Hva er en AI-agent

De fleste i dag kjenner godt til ChatGPT, og selv om det diskuteres heftig på internett om ChatGPT er en agent eller ikke, er det ikke slik vi tolker det.

En AI-agent er et autonomt dataprogram som kan observere og interagere med sitt miljø, ta beslutninger og utføre handlinger for å oppnå spesifikke mål.

Det er tøff setning å fordøye. Så her kommer heller et eksempel som kanskje gjør at du ser det enklere for deg i hodet ditt:

Du har en AI-agent som hver dag sjekker om dine konkurrenter har postet noe på sosiale medier eller på nettsiden sin. Hvis den finner noe, lager den et kort sammendrag av innholdet og poster det på Slack til deg.

Denne operasjonen består av en språkmodell og en workflow.

Språkmodellen er den intelligente, og workflow styrer struktur, mål og atferd.

Sammen er de en AI-agent.

Språkmodell som AI-assistent

Hvis du søker etter informasjon rundt AI, eller ser noen YouTube-videoer om emnet, fylles feeden din opp med guruer som sier at du heretter bare kan lene deg tilbake og la AI-assistenter gjøre all jobben for deg. Og pengene skal visstnok bare rulle inn.

Det virker som at de guruene prøver å late som at en AI-assistent er som en medarbeider og at du nå kan spare deg 20 årsverk av kostnader.

Sånn er det ikke. Det er mye bra med AI-assistenter, for all del, men å sammenligne det med en ekte medarbeider er sterkt overdrevet.

Men hva er en AI-assistent? Litt forenklet kan vi si at det er en språkmodell som har fått instrukser og/eller tilgang til informasjon som ikke ligger tilgjengelig på nett.

Og i Good Morning har vi noen slike.

Et eksempel er en assistent som har tilgang til en rekke dokumenter vi har laget. Den vet altså endel om Good Morning, og vi kan be den skrive en salgspitch. Det er fortsatt en ChatGPT, men med mer informasjon enn den som ligger ute tilgjengelig for alle, og kan dermed treffe bedre på svarene den gir oss.

En annen assistent har spesialisert seg på SEO slik at vi slipper å mate inn samme parameter og retningslinjer hver gang vi bruker den. Det sparer oss tid.

En slik AI-assistent er nyttig å bruke, men det er når man kombinerer den med en workflow, og det blir en AI-agent, det skaper virkelig nytteverdi for oss.

AI-agenter vi bruker i Good Morning

Vi bruker en rekke AI-agenter på huset. Noen brukes daglig, mens noen er mer obskure agenter vi bruker ved spesielle behov. Her er en oversikt over noen av agentene vi bruker:

Konkurrentanalyse

AI-agent som lager en konkurrentanalyse for. Den er basert på offentlig tilgjengelig informasjon, men hjelper oss med selve research samt strukturere opp innholdet.

Nyheter og trender i Slack

Hver morgen kl. 08 får vi inn de siste nyhetene og trendene om digital markedsføring, AI, design og webutvikling. Disse kommer rett inn i egen kanal vi har på Slack.

Nyheter fra konkurrenter

Hvis konkurrentene våre oppdaterer eller poster noe på nettsiden sin, får vi beskjed i Slack.

SEO-optimalisering

Før vi legger ut noe på nettsiden vår, sjekker vår AI-assistent om det er noe vi bør endre med tanke på SEO.

Office manager i Slack

Hvis det er noe vi lurer på angående lønn, ferier og slike ting, spør vi en AI-assistent i Slack.

Deling til sosiale medier

Når vi har publisert noe får vi hjelp til å lage innhold til LinkedIn, Twitter, Instagram og Facebook. Da med unik tekst, emoji og hashtags.

Dette kommer rett inn i Slack slik at alle i denne kanalen kan se resultatet før publisering. Vi kan i tillegg forlenge denne workflowen slik at den også publiserer automatisk.

Dette er ikke begrenset til vårt eget innhold. Vi sender inn en lenke fra Slack, som AI-assistenten tar videre, og sender tilbake det ferdige innholdet.

Lead scoring via LinkedIn og andre åpne kilder

Vi sender inn navn og e-post til et workflow som deretter sjekker opp personen og selskapet via åpne kilder samt LinkedIn. Tilbake får vi en oppsummering og et score fra 1-100 hvorvidt dette er et bra lead.

Dette var noen av AI-agentene vi bruker, og de er tilpasset oss som digitalbyrå. Hadde vi jobbet i en annen bransje hadde vi hatt helt andre agenter.

Hvordan kan ditt selskap ta i bruk AI-agenter

Ved å kombinere AI-assistenter og workflow er det ganske mye spennende et selskap kan forbedre og automatisere.

Utfordringen er ofte delt inn i to kategorier. Hvor skal vi starte? Og hva slags AI-agenter kan vi lage som virkelig gir nytteverdi til selskapet?

Her er tre enkle steg jeg ville valgt:

1. Skap konto hos en leverandør som hjelper deg å lage AI-agenter. Det kan være Google Agent Builder (via Vertex AI), CrewAI, Cassidy eller lignende.

2. Lek rundt og se hva slags muligheter som finnes rundt automatisering og tilkoblinger til andre systemer.

3. Finn ut hva dere kan ha nytte av å automatisere

Dette er på en måte en motsatt rekkefølge enn hva man kanskje skulle tro. Men jeg tror mange har godt av å se muligheter og begrensninger før man finner ut hvilke AI-agenter man trenger.

Lykke til.